Prisjetite se… Ulazite u salon… dočekuje vas sramežljiva djevojčica… vi ste prvi pozdravili i čuli tiho mumljanje ili niste dobili odgovor… pitate se (sad već retorički), gdje objesiti kaput i odložiti cipele… a možda to treba učiniti negdje drugdje… Nedostaje asistencija učenice koja bi u salonu trebala biti slika i prilika svojih nadređenih. Često to i jest. Kao klijenta ili kozmetičara vjerojatno vas već hvata blagi grč u želucu… Vrijeme je za novi početak školske godine i mukotrpnog ciklusa učenja.
Mnoge od nas koje smo prošle taj put, za to razdoblje vežu najrazličitije uspomene. Budući naše nadređene nitko nije učio umijeću vođenja i poučavanja učenica, kompletna slika praktične nastave više nalikuje cirkusu (op.a.) nego li razrađenom i sustavnom praćenju napredovanja polaznica praktične nastave. Ovom temom, želim vam skrenuti pozornost na odgovornost koju, kao autoriteti svojim podređenima, uživate, a koja udara snažan pečat u profesionalnom životu budućih kozmetičara.
Kao i uvijek, odajem tiho priznanje mojim dragim kolegicama i uzorima, koji svojim primjerom pokazuju sve kvalitete struke, a s druge strane potičem one koje možda i čitaju ove retke s negodovanjem, da razmisle o utjecaju na kozmetičare koje često, poput mene, nakon 4 godine pakla i ponižavanja, doslovce bježe iz kozmetike, zaklinjući se da se nikada više u tu ‘džunglu’ neće vratiti.
A ponekad te iste ojačaju, odrastu i stvari imaju priliku sagledati iz nekog drugog kutka. I znate što, utješno je vidjeti da se ti vaši ‘mučitelji’ još uvijek nisu makli sa onog istog mjesta gdje ste ih ostavili prije 10 godina. Uglavnom, ukoliko mislite da je bitno i potrebno, kad uhvatite malo vremena, razmislite o mentorstvu i vašim učenicama!
Dvije-tri riječi kolegicama i mentori(ca)ma
Na samom ću početku, drage kolegice, razriješiti još jednu moguću nedoumicu; većinu odgovornosti svalit ću upravo na vas, a ne na kućni odgoj ili maloljetnicu koja iskušava granice vaše tolerancije, upravo kako bih vas navela da shvatite da je salon u kojem ste tako velikodušno primile učenicu na praktičnu nastavu – vaša kuća u kojoj vrijede vaša kućna pravila i na snagu stupa vaš kućni odgoj.
Ipak, vrlo važna činjenica koja u svakom trenutku treba biti transparentna, jasna i jednosmislena jest da mentorice kao osobe zaslužne za učenje i napredovanje (ali i stagnaciju) svojih praktikanata posjeduju praktična i teorijska znanja struke i da su svjesne svakog eventualnog odstupanja od strogih pravila. Nadalje, jeste li i sebi poslovne kriterije postavile toliko visoko kao što ih očekujete od mladih naraštaja? Zapamtite, vi ste kroz te tri ili četiri godine školovanja “lice i naličje” struke.
Prvi radni dan buduće kozmetičarke
Sastanak ili briefing, za koji svakako treba odvojiti vremena, trebao bi se sastojati od usmenih i pisanih detaljnih uputa o načinu rada, obvezama i odgovornostima te pravima i pogodnostima učenice, obilaska salona i uključivati potvrdu razumijevanja svih navedenih stavki.
Ukoliko taj prvi susret prođe prema planu, početni odnos je uspostavljen i moguće je na izgrađenom temelju započeti projekt buduće kozmetičarke. Autoritet ćete izgrađivati svakodnevno, pokazujući poštivanje, ali i zahtijevajući sve usuglašeno prvoga dana, a poglavlja u nastavku samo će vam pružiti pisane osnove za to.
Radna odjeća i opći estetsko-higijenski dojam
Iako sam viđala nedopustive “uniforme” na kozmetičarkama, što u školskom salonu, što u salonima po Hrvatskoj, to neću komentirati, samo ću još jednom istaknuti da ste vi kao njihovi mentori, autoritet i uzor u mnogočemu pa tako i u izgledu. Salon je mjesto koje treba prštati estetskim dojmom, higijenom, mirisima, a sve to ulijeva povjerenje našim klijentima i na prvi pogled izgrađuje profesionalnu sliku.
U školi sam svojim učenicama običavala dati podugačke upute o tom važnom segmentu naše struke; poneki dijelovi činili su mi se nepotrebni, ali kad bih vidjela one koji nisu dobili stroge upute, jasno je da je to i više nego potrebno. Pa, krenimo redom; kosa jednostavno mora, bez obzira na frizuru, biti čista i uredna, a ukoliko je dugačka – odmaknuta od lica, svezana u rep, pundžu ili neki drugi oblik.
Poželjni make up beziznimno je decentan, neupadljiv i profesionalan. Oči obrubljene crnom olovkom, žarko ocrtane usne, žarke boje bez reda i rasporeda zahtijevaju sankcije (uklanjanje takvog make-upa) uz upozorenje i podsjećanje na pravila koja vrijede u “vašoj kući”. Nokti pravog profesionalca kratki su, čisti, bez laka i bilo kakvih aplikacija, bez prstenja (čak i vjenčanog), narukvica i sličnih modnih dodataka. S dugačkim noktima klijente jedino možete ozlijediti ili poslati krivu poruku.
Odjeću u kozmetičkim salonima i školskim praktikumima posebno treba odabrati. Iako se praktikantima preporučuje bijela, ona u salonima može varirati u svim duginim bojama, ali i ‘nebojama’, poput crne i bijele, ovisno o vizualnom identitetu salona. U svakom od tih slučajeva, odjeća mora lijepo pristajati uz tijelo kozmetičara, ne naglašavajući, ali i ne skrivajući liniju.
Poželjni materijali su oni prirodni, koji se lako održavaju i koji su nježni za kožu. Radna odjeća je samo radna, a to nisu trenirke s natpisima poput “kaj buljiš” i sl., s raznim mrljama i oštećenjima. Majice “na bretelice” također su nedopustive u salonima, kao i šareno izazovno donje rublje koje proviruje iz radne uniforme. Zlatno pravilo je – donje rublje boje kože ispod bijele ili providnije uniforme!!!
Obveze, odgovornosti i prava
S promjenom strukovnog kurikuluma, promijenila se i obveza bivanja na praksi ljeti, u trajanju od mjesec dana, što su pojedine mentorice koristile kao sjajnu priliku za “besplatnu radnu snagu” i manipulirale time. Sada to više nije obvezno i osobno me to jako razveselilo, jer pruža mogućnost uvođenja učenica u radni odnos. Tako će one, koje želite u salonu preko ljeta, dobiti priliku da budu plaćene za svoj rad posredstvom učeničkog servisa, a one za koje ste tijekom godine zaključile da su ionako zalutale u kozmetiku, nećete morati gledati kako se povlače po salonu i narušavaju idilu uspješnog radnog dana.
Na taj način učenice dobivaju poruku da kozmetička struka nije izrabljivanje radnika, već posao u kojem se zarađuje sukladno zalaganju, trudu, znanju i vještinama. Također, učenice prvog razreda na praktičnoj nastavi smiju biti samo 4 sata, no ako ste im jasno zadale zadatke što od njih očekujete, vjerujte mi, to je i više nego dovoljno da vama budu velika pomoć toga dana, a da se osjete korisnim i učinkovitima! Zato je važno prvoga dana naglasiti da se na posao stiže minimalno 20 minuta ranije, kako bi se pravovremeno pripremile na obveze!
Jednom je netko spomenuo pravilo 3K, koje opisuje radni dan djelatnika i praktikanata, a uključuje klijenta, ili krpu, ili knjigu. Doista, jedan od najstrašnijih prizora bio je kad sam za rođendan odlučila iznenaditi svoju dugogodišnju kolegicu i dragu prijateljicu te ušavši u salon s velikim buketom suncokreta imala sam što i vidjeti – njena praktikantica na ulazu, prekriženih nogu, čita novine (uzgred rečeno, nije niti pogledala kad sam ušla), a moja slavljenica na koljenima riflja pod. Nedopustivo. Moja je kolegica naučila lekciju i taj se prizor više nije ponavljao. Na vama je da kao mentori organizirate radni dan, kako vlastiti, tako i onaj vaših praktikanata. Učinite im dan dinamičnim i zanimljivim kako biste dobile maksimum njihovog angažmana.
Dnevnik rada
Posebna “knjiga” u kojoj smo se načitali doista svega, a često nam je poslužila i kao izvor za otkrivanje nepravilnosti u radu i izrabljivanja učenica. Dnevnik rada je standardiziran i ispunjava se s ozbiljnom i ambicioznom namjerom opismenjavanja naših učenica. Kako se izraziti u opisima tretmana, kada koristiti stručni žargon, a kada “prijevod” namijenjen klijentima.
Da biste kao mentor dobili uvid u napredovanje (ili stagnaciju) vaših učenica, važno je da dobro surađujete sa školom, pratite njihov program, koji se može pronaći i na stranicama pojedinih škola, ali i na stranicama Agencije za strukovno obrazovanje i Ministarstva obrazovanja i sporta.
Ukoliko volite preuzeti malčice više odgovornosti i posla, možete i samostalno odabirati temu sukladno radnim zadacima koje zadajete učenicama i obraditi je po kategorijama. Primjerice – potreban pribor, opis postupka, priprema radnog mjesta i kozmetičarke, priprema klijenta, savjeti za njegu kod kuće i sl… Ukoliko taj isti ispisani dnevnik rada nećete sljedeći puta pregledati i prokomentirati sa učenicom, upitajte se ima li smisla zadavati im nešto više od onoga što im je zadano u školi.
Čišćenje radnog mjesta i salona
Higijena je ključ svakog uspješnog salona. A praktikantice obično zaziru od svih sredstava i pribora za čišćenje. Održavanje higijene i vidljive čistoće i urednosti našeg radnog mjesta, što uključuje i toalet, ako se radi o lokalu, prostor ispred salona, čekaonicu i sve ono na što biste zaboravili, dio je poslovne svakodnevice. Ali, čišćenje stana mentoricama, čuvanje njihove djece, odlazak na plac, čupanje korova u njihovim privatnim vrtovima ili peglanje njihovog privatnog rublja daleko je od procesa učenja.
Takvi zahtjevi smatraju se mobingom i sasvim se legitimno očekuje prijaviti to voditeljima smjerova u školi, profesorima i roditeljima, a škole se uglavnom pobrinu da na takva mjesta u budućnosti učenice ne šalju. Postoje agencije i djelatnici specijalizirani za takve usluge u kućanstvu. Uz to, odlazak u kupovinu, banku, FINA-u, poštu i slične ustanove također treba s oprezom prepuštati maloljetnicima i pažljivo ih uvoditi u složeni svijet obveza vezanih za kozmetički salon.
Komunikacija i odnos prema klijentima
Baš poput male djece, učenice u salonima uče na primjerima. Ukoliko vi ne poštujete osnovna pravila komunikacije u uslužnim djelatnostima poput naše, nemojte se začuditi što ih ne poštuju ni vaši djelatnici i učenici. S druge strane, ono što se očekuje od učenica jest da svakog klijenta ili posjetitelja koji uđe u salon, bez iznimke, prve pozdravljaju, prve ponude pomoć oko skidanja kaputa, cipela, kišobrana, šešira, kapa, odlaganja vrećica i slične prtljage, da ponude klijentu udoban smještaj u čekaoni ili na kozmetičkom ležaju, ponude ih kavom, čajem, vodom i sl. Jednako kao kada dragim gostima osiguravate toplu dobrodošlicu.
Naravno, sve to, u obliku jasnih i direktnih uputa, trebalo bi biti predočeno već prvoga radnog dana. Također, iznimno je važno kako komunicirate sa svojim učenicama. Kako ih budete tretirale, tako će vam one uzvraćati. Upute, kritike ili pohvale učenicama daju se dalje od ušiju klijenata, poštujući time i jedne i druge. Jedna od najgorih stvari je da kritizirate vaše učenice pred klijentima. Tim postupkom više govorite o sebi i svome egu, posramljujući i ponižavajući učenice, koje su u procesu učenja i zamislite vi to, griješe dok uče. Kao da vi niste nikada?! Jasna struktura komunikacije preduvjet je ugodnog radnog okruženja.
Očekivanja i sustav nagrađivanja
O svojim osobnim iskustvima u ovom poglavlju radije ne bih pričala, ali jasno određivanje ciljeva i očekivanja te nagrađivanje i kažnjavanje potaknut će kvalitetu poslovnog odnosa. Ali, ako jasno ne znate izraziti vaša očekivanja, uz nagradu, poticaj i motivaciju, nije realno očekivati da će vam učenice čitati misli. Zar ne?