Njega kože

Penetracija kozmetičkih proizvoda u kožu

Ivana Paulin

dipl.kozmetičar-edukator
Učinkovit kozmetički proizvod trebao bi biti osmišljen na način da aktivne tvari dođu do stanica kože, utječu na metabolizam te na njega blagotvorno djeluju, ali ne narušavaju integritet kože

Koža, najveći organ tijela, ima važnu ulogu u održavanju homeostaze te zaštiti od vanjskih utjecaja i prodiranja tvari u organizam. Koristi se kao mjesto apliciranja velikog broja preparata medicinske i kozmetičke te u novije vrijeme medicinsko-kozmetičke svrhe (cosmeceuticals). Kroz kožu se vrši penetracija kozmetičkih proizvoda.

Učinkovit kozmetički proizvod treba biti osmišljen tako da aktivne tvari dođu do stanica kože, utječu na metabolizam te blagotvorno djeluju. Pritom ne smiju narušavati integritet kože.
Ako želimo da kozmetički sastojak dođe do određenog mjesta u koži, on mora biti topiv u vrsti tkiva gdje će boraviti.

Membrane stanica građene su od lipidnog dvosloja (rastapaju tvari topljive u masnoći) dok je unutrašnjost tih stanica ispunjena uglavnom vodom (rastapaju tvari topljive u vodi). To čini isporuku kozmetičkih sastojaka složenom, jer tvari topljive u vodi teško prolaze membranske lipide. Ipak, moraju doći do unutrašnjosti stanice da bi sudjelovali u staničnom metabolizmu i postigli željene rezultate.

Dakle, emulzije (kozmetičke smjese) trebaju biti pravilno konfigurirane. Potreban je pravi omjer uljnih i vodenih tvari kako bi prošle kroz stanične membrane i došle do unutrašnjosti stanice. Isto tako je bitan i odabir kemijskog oblika koji uvelike može utjecati na dostupnost tvari do određenih stanica kože.

Stratum corneum ima izuzetno kompaktnu strukturu (korneociti i intracelularne lipidne strukture). Čini prvu i glavnu fizičku prepreku u prodiranju većine tvari, kako loših tako i dobrih, koje dođu u doticaj s kožom. Sposobnost prodiranja nekog preparata u kožu ovisi o njegovim fizičkim i kemijskim svojstvima te o njegovoj formulaciji. Formulacija podrazumijeva npr. veličinu molekula (treba biti manja od 500 Da), nepolarne i neionizirane molekule, odgovarajući oblik i fleksibilnost, stanje kože, temperaturu, pH…).

Za poboljšanje penetracije preparata mora se utjecati na stratum corneum pravilnom formulacijom proizvoda. Oni potiču promjenu staničnih struktura, slabe veze između korneocita, povećavaju hidraciju, polarnost/ioniziranost…

Metode kojima se poboljšava penetracija kozmetičkih proizvoda u kožu

Na bolje prodiranje preparata kroz kožu možemo utjecati fizičko-mehaničkim metodama (električni tokovi, mehaničke sile – ultrazvuk, iontoforeza, masaže…) i kemijskim metodama (humektanti, kemijski pilinzi…) te samom formulacijom preparata.

Iz svega navedenog rekla bih da penetracija tvari ovisi o stanju kožne barijere, prije svega stratum corneuma. Ako nam je SC u dobrom i zdravom stanju, tada je i penetracija tvari otežana no ako je SC oštećen ili mu je narušena funkcija, tada je penetracija tvari olakšana.

To možemo gledati s pozitivne i negativne strane. Pozitivna strana – ciljano oslabljeno djelovanje SC zbog želje za prolaskom nekih dobrih aktivnih tvari u dublje slojeve kože. Negativna – oslabljeno djelovanje SC zbog vanjskih ili unutarnjih utjecaja. Dolazi do prodiranja neželjenih tvari u dublje slojeve kože te iritacije.
Pravilnim odabirom preparata i fizičko-mehaničkih metoda ciljano djelujemo na određene stanične stukture i slabimo veze među njima. Time se postiže bolja penetracija kozmetičkih proizvoda i aktivnih tvari u kožu osiguravajući maksimalne rezultate kozmetičke njege!

PROČITAJTE JOŠ

Klikom na sliku naslovnice, prelistajte novi broj:

Sponzorirano:

Sponzorirano:

PRIJAVITE SE ZA NEWSLETTER

PREDNOSTI NEWSLETTERA

  • saznajte prvi o novitetima iz vaše branše
  • iskoristite posebne ponude i pogodnosti koje pružaju naši partneri