Savjeti i preporuke

Standardizirani protokoli u kozmetičkim salonima i wellness centrima

Ivana Legović

ph. lab., dipl. cosmetologist
Ako naša "školovana elita" razmišlja da su kozmetičke promjene loše, nedostatne, da se s njima ništa ne postiže, kako tek razmišljaju drugi

Često u svakodnevnom životu čujemo opaske u prolazu kako nešto nije profesionalno ili kako kod nas uopće nema reda i standarda za mnoge profesije. Isto tako, nerijetko na TV-u čujem kako neka politička stranka, kad želi ismijati drugu time da nisu ništa dobro napravili, kaže – napravili su samo “kozmetičke promjene”.

To je već postala moderna poštapalica ismijavanja nekoga, koja se veže uz neki ružan kontekst. Uvijek tad pomislim da bi bilo lijepo kad bi netko mogao definirati koji su to standardi i protokoli donošenja dobrih političkih promjena i osiguranja njihove primjene… kako bi nam svima život bio ljepši?

Živjela sam i radila ‘vani’ i nikada takvo nešto nisam čula, jer u razvijenim društvima s dugogodišnjom tradicijom kozmetičke njege i proizvodnje nešto što je korisno i dobro ne stavlja se bez razloga u loš kontekst. Jasno, nekima doista samo liječnici mogu pomoći, a nekima ni oni, jer su pacijenti težeg tipa, ali takvi nismo svi.

Isto tako, na edukacijama kolegice iz srodnih struka ponekad znaju reći da one ne vjeruju u kreme i ‘što mi uopće s njima možemo postići’? Odgovorim im da uvjerenja na  edukacijama ne želim mijenjati, ali ih tada malo ironično pitam vjeruju li u kremu za cipele ili u četkicu i pastu za zube?

Koliko u takve stvari vjeruju i misle li da bi njihova koža i na cipelama ostala dulje vrijeme lijepa ako joj ne posvete pažnju? Tada se nasmiju i kažu da shvaćaju poantu. Za mene osobno, kozmetičke promjene su najljepše promjene na svijetu, ne predstavljaju gotovo nikakav rizik ukoliko se kozmetičar ili wellness terapeut drži standardiziranih protokola.

Uvijek u wellnessu uživam kad si mogu priuštiti trenutke koji traju… i smatram da sam tad napravila nešto doista dobro i odvojila vrijeme samo za sebe. Odmah nakon njege sama sebi izgledam kao da sam se odmarala danima, a tijekom njege potpuno se isključim i samo osluškujem ugodnu glazbu i nježni dodir seruma, krema i svega što dolazi u nekom tretmanu.

Ne dopustiti stihijski rad

Ponekad sam i sama svjedokom lošeg načina rada i u našoj struci to nastojim ispraviti na lijep način, vrlo potanko, tj. uzročno posljedično pojasniti zašto se moraju poštivati pravila i od čega nas sve ona ustvari štite. Zašto se ne može dopustiti stihijski rad i improvizacija protokola i što se tad može dogoditi?

EU je donijela zakon za razne ljekovite napitke, macerate, čajeve koji se uvelike koriste bez ikakve kontrole, prodaju internetom, tvrdeći da su ljekoviti i da se s njima svašta može izliječiti ili poboljšati. Potrebno je samo povjerovati i platiti. Jamstvo, nažalost, u mnogim slučajevima vrijedi koliko i naša objektivnost u prosudbi ponude.

Sve EU tvornice supstanci ispituju svaku supstancu koju proizvode i prodaju s certifikatima, sa sigurnosno tehničkim listovima (STL), tj. toksikologijom i ostalim fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari, odnosno s čime su one kompatibilne, a s čime nisu, s čime se nikako ne smiju otapati, miješati, do koje temperature zagrijavati i od koje temperature gube svoja djelatna svojstva i drugo.

To je jedan od najvećih poslova ikad pokrenut u proizvodnji kozmetologije pa i farmakologije, ali svima će uvelike olakšati rad, jer u toksikologiji se dobro zna da 1+1+1 nije uvijek 3, već može biti i 17. Zašto? Naprosto zato što pojedine aktivne supstance pojačavaju djelovanje u sinergijskoj akciji drugim supstancama.

Kada ih u jednom pripravku imamo na desetke, možete li zamisliti što se događa kad se bez kontrole miješaju, kad se koriste nakon isteka roka trajanja ili kada ih se miješa s priručnim sredstvima iz kuhinje? Gotovo svaka supstanca može biti i toksična, uvijek to ovisi o postotku. Tako bi, na primjer, i kuhinjska sol u količini od 300 grama mogla u ljudskom organizmu izazvati stanje kome. Banalno, ali zvuči zastrašujuće, a što je sa svim onim što ne znamo? 

Opreza i znanja nikad dosta

Sigurno je jedino da opreza i znanja nikad dosta i da svaki dan nešto novo doznajemo – ako se trudimo saznati. Kako i sama radim u razvojnim projektima proizvodnje kozmetike, intenzivno tražimo najbolje rješenje koje bi bilo što prirodnije i pružalo jako dobru zaštitu od sunca.

Sve nas je iznenadilo kada je jedna svjetska tvrtka, koja je jednu prirodnu supstancu usitnila do najmanjih mogućih čestica i unijela ih u svoje proizvode kao revolucionarni novitet, vrlo brzo povukla proizvod s tržišta jer se upravo ta usitnjena prirodna supstanca do najmanjih čestica taložila na plućima i postajala toksična.

Znači, ništa se ne smije uzimati ‘zdravo za gotovo’ i olako generalizirati, već sve treba sustavno i polako proučiti. Tim više što svakodnevno dobivamo razne izvještaje što je novo pronađeno u istraživačkim centrima koji proizvode supstance, nova otkrića njihovih djelovanja, u kojoj su dozi sigurne i pod kojim uvjetima treba raditi s njima. Znajući to i radeći na tome doista se trudim objasniti na svim edukacijama zašto su važni protokoli koje je neka kozmetička kuća propisala.

Propisavši standardizirani protokol upravo na taj način ta se kuća propisno zaštitila od bilo kakvih komplikacija i nuspojava. Pojavi li se bilo kakva alergija ili nešto slično, točno se zna koje su supstance korištene i na koji način. Kada se zna pouzdan protokol rada, tada se vrlo lako i pravilno može reagirati i vrlo brzo sanirati problem.

Problemi nastaju kad terapeuti počinju sami kombinirati preparate po principu ‘mislim da bi ovo bilo dobro’, ali pritom je naglasak na riječi “mislim”. U mnogim slučajevima to može biti uredu, ali kad nije, vjerujte da nas onda svi zovu s pitanjem – ‘što raditi sad’? Prije toga čujemo nerijetko i vrlo ljutite opaske tipa – što vi mislite da nam možete određivati kako raditi, zašto nam ne želite prodati glikolnu kiselinu ljeti, pa mi znamo s njom raditi, samo poslije stavimo jak SPF faktor zaštite, radili smo tako i s drugim kućama, zašto bi mi trebali koristiti sve preparate u intenzivnim tretmanima..

Isključive reakcije

Te reakcije nekada su toliko isključive. Kada sam jednom prilikom primila poziv vezan za prodaju jednog seruma i kada sam nazvala samo da pitam kozmetičarku što će postići s tim serumom u profesionalnom tretmanu, ona mi je odgovorila: “Što to vas briga”! Ja nemam pravo to nju pitati jer je ona već dugo godina fizioterapeut i ona savršeno zna s kojom će maskom od jedne druge kuće to smiješati.

Nakon što mi je pojasnila da sam samo u poziciji poslati joj taj serum ili ne, objasnila sam da to za mene ne predstavlja profesionalan rad i da joj, nažalost, ne mogu udovoljiti. Odgovorila mi je na to da postoji toliko drugih kozmetičkih kuća koje će joj to prodati i poklopila je ljutito slušalicu.

Iskreno se nadam da ne postoji puno profesionalnih kozmetičkih kuća i distributera koji će joj “to” prodati, jer kako će ona pojasniti svom klijentu što će im taj dan napraviti u tretmanu lica, uslugu njege po principu “čekajte da vidim što ono imam trenutačno još u salonu”.

Poštivanje standardiziranih protokola kao ugovorna obaveza rada s kozmetičkim kućama

Budući da živimo u vremenu kada ljepota postaje imperativ, a odlasci u kozmetičke salone i wellness centre sastavni dio kulture življenja onih koji si to mogu priuštiti, smatram da bi poštivanje standardiziranih protokola profesionalnih kuća u obavljanju tretmana trebalo postati ugovorna obveza rada s kozmetičkim kućama i poštivanju njihovih protokola rada, a ne kao dosad – samo dobra volja terapeuta ili voditelja wellnessa.

Kozmetika još uvijek kod nas predstavlja veliku nepoznanicu i neki još ne shvaćaju čemu sve to služi. Hotelima koji imaju wellnesse i kojima je nametnuto kao standard to predstavlja dosta veliki problem u osposobljavanju zaposlenika i vođenju istih. Ali, svi se slažemo u jednome: “Želimo imati dobru klijentelu, koja dobro plaća i koja je zadovoljna”.

To nikad, nigdje i nikome nije uspjelo bez profesionalnog načina rada, pomno odabrane strategije razvoja te primjene općepoznatih “zlatnih” pravila dobre prakse tj. standarda.

PROČITAJTE JOŠ

PRIJAVITE SE ZA NEWSLETTER

PREDNOSTI NEWSLETTERA

  • saznajte prvi o novitetima iz vaše branše
  • iskoristite posebne ponude i pogodnosti koje pružaju naši partneri