Osiguranje zdravlja i cjelokupne sigurnosti klijenta tijekom pružanja wellness usluga dimenzija je za koju se podrazumijeva da postoji.
Prilikom wellness usluga sve je kod klijenta usmjereno na uživanje i opuštanje. Pri tome je važno znati i osigurati sigurnost za zdravlje i spriječiti svaku potencijalnu opasnost za gosta.
Klijent se u wellnessu mora osjećati sigurno i stvarno biti siguran.
Poduzetnik odnosno menadžer je odgovoran da se klijentu ništa loše po zdravlje ne dogodi za vrijeme korištenja usluga i boravka u centru. Osiguranje zdravlja i cjelokupne sigurnosti gostiju ne iskazuje se izravno i vidljivo, ali dobro provedena briga za zdravlje i sigurnost, kao preventivni postupak, jasno je vidljiva u konačnici kada klijent zadovoljan, ispunjen i nadasve zdrav napušta wellness centar.
Zakonski propisi i standardi kvalitete – higijena i zaštita zdravlja u wellnessu
Zakon o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti propisuje obvezne opće, posebne, sigurnosne i ostale mjere za sprječavanje i suzbijanje zaraznih bolesti, a tu su i opće mjere za wellness centre.
U hotelskom wellnessu prema Pravilniku o razvrstavanju, kategorizaciji i posebnim standardima ugostiteljskih objekata iz skupine “Wellness hoteli” – u prilogu 13. „Posebni standard: wellness“ u obveznim elementima u Točki 3. piše: „higijensko-zdravstveni uvjeti u wellnessu moraju biti u skladu s važećim zakonima te je obavezno posjedovanje dokumentacije o dnevnom praćenju higijenskih uvjeta u wellnessu“. To se, između ostalog, odnosi i na obvezu wellness menadžera da organizira vođenje dnevne evidencije o praćenju temperature i koncentracije klora bazenske vode.
Poslovi i zadaci wellness menadžera u svezi upravljanja procesom higijene
Voditelj wellnessa kao odgovorna osoba treba osigurati provedbu zakonskih propisa u svezi higijene i sigurnosti klijenata i djelatnika wellnessa.
U tom smislu, zadaci i odgovornost wellness voditelja u svezi higijene i zaštite zdravlja u wellnessu su:
• Organizacija i kontrola zdravstvenog stanja djelatnika – sanitarne knjižice
• Kontrola osobne higijene djelatnika
• Briga o ispravnosti i roku trajanja proizvoda za rad
• Organizacija i kontrola higijene prostora, opreme i pribora za rad
• Prijava kvarova i kontrola tehničke ispravnosti opreme
• Organizacija pružanja prve pomoći.
Po principima upravljanja poslovnim procesima i kvalitetom – wellness menadžer implementira smjernice za dobru higijensku praksu u wellnessu, koje osiguravaju lakše provođenje zahtjeva za uspostavu unutarnjeg nadzora uz poštivanje preporučenih međunarodnih smjernica dobre higijenske prakse.
U tu svrhu wellness menadžer je dužan izraditi pravila i radne upute za poslove higijene i zaštite zdravlja.
Za djelatnike zadužene za poslove higijene i kontrole ispravnosti opreme SOP (standardne operativne procedure higijene i sigurnosti) predstavljaju olakšanje u radu na način da u svakom trenutku mogu pročitati pojedinu radnu uputu, a svojim potpisom na evidencijskoj listi radnik potvrđuje da je proces odradio u skladu s uputom.
Odgovorna osoba za nadzor rada svojim potpisom potvrđuje sukladnost procesa s postavljenim standardom u wellnessu za koji se opredijelila uprava. Navedeni dobrovoljni standardi u osnovi predstavljaju dodatnu razinu kvalitete, a time i sigurnosti, a neki elementi iz tih sustava su propisani i zakonom.
Zdravlje zaposlenih – pravila i radne upute
Zdravstvena sigurnost u wellness centrima definirana je nizom propisa koji se primjenjuju u Republici Hrvatskoj, a podrazumijevaju mjere za sigurnost korisnika usluge (klijenata) kao i djelatnika u procesu rada. Prema Zakonu o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti (NN 79/07) djelatnici wellness centara moraju prilikom zapošljavanja, a potom jednom godišnje obaviti liječnički pregled i dobiti sanitarnu knjižicu – s ciljem zdravstvenog nadzora nad zaraznim bolestima i isključenjem potencijalnog rizika od kliconoštva nekih zaraznih bolesti. Osobe koje boluju od zaraznih ili parazitskih bolesti, od gnojnih bolesti kože i bolesti koje izazivaju odbojnost kod potrošača ili izlučuju određene uzročnike zaraznih bolesti (kliconoše) koje se mogu prenijeti na drugu osobu dodirom, kapljično, vodom – ne smiju raditi u procesu pružanja usluge (Zakon o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti). Ujedno, svaka osoba koja radi na pružanju usluge njege, masaže, kupanja, vježbanja mora voditelju odmah prijaviti svoju bolest ili simptome (povraćanje, dijareja, kožna oboljenja, gnojne rane…). (N. N., 79/07), (N. N., 99/07)
Osobna higijena zaposlenih – pravila i radne upute
Osobe koje pružaju usluge u wellnessu moraju osigurati i održavati visoki stupanj osobne higijene i nositi primjerenu i čistu zaštitnu radnu odjeću i obuću koju uobičajeno osigurava poslodavac. (N. N., 99/07)
• Civilna i radna odjeća drže se u garderobnim ormarićima, koji su pregrađeni posebno za civilnu i za radnu odjeću.
• Koristi se radna odjeća svjetlijih boja, primjerenog kroja, periva (da se može iskuhavati) i takva da prekrije odjeću ispod nje. Mijenja se jednom ili više puta dnevno, ovisno o zaprljanju. Obuća je ortopedska i izrađena od materijala koji omogućuju jednostavno čišćenje
• Temeljito pranje ruku provodi se kako prije početka rada, tako i tijekom rada, po svakom završenom poslu, poslije uporabe sanitarnog čvora, a za sušenje ruku upotrebljavaju se papirnati brisači za jednokratnu uporabu
• Zaposleni koji imaju dugu kosu moraju kosu ‘svezati’
• Nokti su kratko odrezani, čisti i nenalakirani
• Za vrijeme posla ne nosi se nakit i ručni sat, jer to predstavlja opasnost za sigurnost ljudi
• Osobe koje nisu zaposlene, a ulaze u prostore wellnessa i pripadajuće prostore (npr. ovlaštene osobe za uzimanje uzoraka) moraju odjenuti zaštitnu obuću
• Svi mogući popravci odrađuju se izvan radnog vremena. Prilikom završetka provodi se čišćenje i dezinfekcija prostora u kojem su izvođeni radovi. Ako je neophodno provođenje popravka tijekom radnog vremena, potrebo je osigurati zaštitnu odjeću za radnike koji provode popravke.
Pranje ruku – pravila i radne upute
Ruke wellness djelatnika su njegovo radno oruđe, ali mogu biti i izvor onečišćenja. Stoga je potrebno poznavanje dinamike i tehnologije detaljnog pranja ruku. Naravno, ruke se peru kada se uprljaju, ali i uvijek prije početka rada, u tijeku rada, prije i poslije pružanja usluge, ako diramo kožu lica ili vlasište, ako diramo nos, usta, oči, ako kišemo, kašljemo ili brišemo nos, poslije rukovanja s otpadom, nakon WC-a.
Pravilno pranje ruku odvija se u nekoliko koraka:
• Ruke je potrebno namočiti toplom vodom, dozirati određenu količinu tekućeg sapuna i dobro istrljati – unutarnju stranu dlana, prostor među prstima (obje ruke), prste ruku, područje oko palca, zapešće te ispod noktiju, temeljito isprati ruke toplom tekućom vodom, obrisati ih papirnatim ručnikom, kao i prostor između prstiju, papirnatim ručnikom ili laktom zatvoriti vodu, obrisati ruke jednokratnim papirnatim ručnikom, dezinfekciju provesti utrljavanjem sredstava za dezinfekciju 15-20 sekundi
• Umivaonik za higijensko pranje ruku postavlja se u prostoru za osoblje i u prostoriji za pružanje usluge
• Umivaonik mora biti opremljen s tekućom vrućom i hladnom vodom, tekućim sapunom i brisačima za jednokratnu uporabu. Čistoća jednog takovog umivaonika održava se pranjem i čišćenjem nekoliko puta tijekom radnog vremena.
Uporaba zaštitnih rukavica
Valja znati da rukavice nisu nepropusne za mikroorganizme. U tijeku rada ih moramo mijenjati jer se koža navlaži i propusnost rukavica se pritom poveća. Kaže se da je bolje raditi s čistim rukama nego sa zamazanim rukavicama. Ruke nikada ne peremo s rukavicama. Rukavice skinemo, bacimo ih u koš i temeljito operemo i osušimo ruke. Važno je upamtiti da rukavice ne mogu nadomjestiti pravilno pranje ruku. Higijensko pravilno nanošenje rukavica sastoji se od sljedećeg: točno se mora znati zašto nosimo rukavice; rukavice stavljamo na čiste ruke, redovito ih mijenjamo po završetku jedne faze procesa ili ako se prije potrgaju. Rukavice na rukama djelatnika u wellnessu se preporučuju tijekom usluge pedikure, a i kod drugih usluga ukoliko terapeut ima ranicu ili porezotinu na rukama.
Ispravnost proizvoda za rad
U svakom wellness centru uz pruženu uslugu povezano je korištenje proizvoda za njegu. Ti proizvodi trebaju zadovoljavati propisane uvjete pri stavljanju na tržište, biti prikladno uskladišteni u wellnessu te imati stručne upute za njihovu primjenu. Odgovorna osoba centra je stoga dužna dobaviti ispravne proizvode za rad i propisati pravila njihovog korištenja i higijenske postupke nakon korištenja:
• Svi proizvodi za rad trebaju imati istaknut rok trajanja
• Po isteku trajanja se uklanjaju iz upotrebe
• Boce ulja za masažu moraju imati pumpicu
• Obvezno uzimanje kreme, maske iz kutijice jednokratnom špatulom.
Čišćenje, pranje i dezinfekcija prostora i opreme
Objekti u kojima se posluje s uslugom njege, masaža, vježbanja i kupanja kao i oprema moraju biti čisti i održavani, odnosno moraju biti takvi da omogućavaju čišćenje i dezinfekciju. To je obveza koju mora ispuniti poslodavac. Čišćenje i dezinfekcija se moraju obavljati dovoljno često da se izbjegne svaka opasnost od kontaminacije. Da bi se ispunili ovi zahtjevi potrebno je napraviti plan čišćenja, odnosno:
• definirati prostor koji se čisti
• kako i sa čime se čisti, dinamiku čišćenja
• odrediti osobu koja će to provoditi.
Kao primjer možemo navesti prostor kabine za kozmetiku u kojoj se mogu naći: podne površine, zidne površine, tuš kabina, vapozon, parna kupelj, razni aparati, pribor za pedikuru, produkti za rad, zidne viseće police, police – otvorene, rešetka za odvod.
Za svu navedenu i definiranu opremu u pojedinom prostoru izrađuju se upute za čišćenje, dezinfekciju i održavanje.
Prvo što je potrebno to je formiranje i numeriranje uredskog zapisa u kojem se navodi datum, vrijeme i predmet čišćenja.
Zatim slijedi izrada radne upute, određivanje sredstva za čišćenje i pomoćnog pribora, određivanje učestalosti, imenovanje odgovorne osobe, definiranje vremena trajanja i postupka čišćenja.
I na kraju, tu je formiranje obrasca za vođenje evidencije koja je pokazatelj provodi li se čišćenje na propisani način i po napravljenom planu čišćenja.
Kao dokaz da se čišćenje i dezinfekcija obavljaju dovoljno često kako bi se izbjegla svaka opasnost od kontaminacije prilaže se dokumentacija.
Evidencija:
• Evidencijska lista čišćenja – kontrolna lista
• Laboratorijski nalazi brisova (za bazene).
Preporuka: Prilikom uporabe bilo kojeg sredstva za pranje i dezinfekciju potrebno je točno slijediti upute proizvođača koje su napisane na ambalaži.