Mindfulness – usredotočena svjesnost

Jelica Popić, dr. med.,

ravnateljica Učilišta Lovran medical wellness akademije
Praksa izvorno koncipirana za razvoj ljudskog uma, za kultiviranje pozitivnih stanja uma Postiže se mentalnim treninzima namjernog obraćanja pozornosti prema iskustvima u sadašnjem trenutku svih tjelesnih senzacija

Holistički pristup zdravlju podrazumijeva brigu za sve sastavnice zdravlja ili ljudsku želju i potrebu da se dobro osjećamo i razvijamo fizički, psihički, duhovno, emocionalno, socijalno. Kao liječnik, terapeut zdravlja, kao psihoterapeut i kao učitelj wellnessa osjećam potrebu i odgovornost da se upitam: «Koliko wellnessa u Hrvatskoj danas nudi usluge koje pomažu ljudima da se nauče suočavati sa stresom, sa životnim krizama, da nauče upravljati emocijama, odnosima?»

Prema istraživanjima koje je provela Wellness akademija – Učilište Lovran, pokazuje se da hrvatski wellness turistički ponuđači najviše nude usluge masaže, njegu lica i tijela, vodene sadržaje (bazene i saune), a da su u manjem broju zastupljeni programi mentalnog wellnessa ili mindfulnessa.

Što je mindfulness

Usredotočena svjesnost (engl. mindfulness) je praksa koja je izvorno koncipirana za razvoj ljudskog uma, za kultiviranje pozitivnih stanja uma. Postiže se mentalnim treninzima namjernog obraćanja pozornosti prema iskustvima u sadašnjem trenutku svih tjelesnih senzacija (što i gdje osjećam), misli (koju misao imam), osjećaja (ugoda, neugoda), okolina (što vidim, čujem, mirišem, dodirujem…), sa stavom i namjerom prihvaćanja, neprosuđivanja i propuštanja.

Program mindfulnessa ima svoje korijene u metodama starih tradicionalnih filozofija Dalekog istoka kao i na najnovijim znanstvenim istraživanjima o tome kako funkcionira ljudski um i kako ljudske misli i emocije utječu na ponašanje i zdravlje čovjeka.

Kako doživljavamo sebe i svijet oko sebe

Ljudski um je koncipiran tako da kroz niz perceptivnih kanala (vidni, slušni, njušni, okusni, dodirni), primi i obradi informacije iz unutrašnjeg i vanjskog okruženja. Primanje informacija u bazu svjesnog uma ograničeno je „filterima“ ili stečenim navikama percepcije i interpretacije, tako da su ideje koje imamo o sebi i o svijetu u okruženju odraz filterima oblikovanih i iskrivljenih informacija i interpretacija.

Ako osjećate da ste u životnoj krizi, ništa vam ne ide od ruke, nemate otpornost niti na najmanji stres, muče vas negativne emocije, vjerojatno ste i vi žrtva predrasuda, pogrešnih uvjerenja, negativnih prošlih iskustava. To je najčešći uzrok nefunkcionalnih obrazaca mišljenja i ponašanja koja dovode do pogrešnih odluka i životnih kriza, sukoba pa i mnogih bolesti tijela i uma.

Kako postići mindfulness

Želimo li doista doći do novih činjenica o svijetu u kojem živimo, valja nam prvo upoznati, a zatim prevladati, spomenuti perceptivni filtar sazdan od kognitivnih, rodnih, lingvističkih, edukacijskih i kulturoloških ograničenja koja u cijelosti određuje naše uobičajene paradigme i poimanje svijeta. Iako se stanje mindfulnessa može postići brojnim metodama meditacije čiji su temelji budistička religija i tradicija, njegova su učenja puno bliže znanosti nego religiji.

Mindfulness postižemo vježbama meditacije, pravilnog disanja, autogenim treningom, progresivnom mišićnom relaksacijom, šamanskim ritualima, vođenom vizualizacijom te psihoterapijskim modalitetima poput hipnoze, art terapije, terapije plesom. Mindfulness, ili pomnost / usredotočenost kako ga prevodimo na hrvatski je stanje uma u koje se uvodimo upravo navedenim metodama. Svrha mindfulnessa je dozvoliti svjesnom umu da se oslobodi ograničenja koja ga priječe da upozna svoj puni potencijal.

Zašto je mindfulness važan suvremenom čovjeku

Vjerujem da nije važno putem koje metode postižemo mindfulness, važno je to da je postao toliko pristupačan ljudima na putu osobnog razvoja. Razlog da ga uvedete u svoj život proizlazi iz činjenice da je svijet u kojem živimo toliko kompleksan da nam stručne kompetencije više ne mogu biti jedino područje usavršavanja. Bez sposobnosti da se brzo prilagodimo promjenama dok rastemo, učimo o partnerstvu, radnim odnosima i svijetu biznisa znači da smo «ispali iz igre». Baš zvuči jako okrutno, ali je činjenica.

Mindfulness je našem osjećaju zadovoljstva životom, našem zdravlju i radnoj učinkovitosti ponudio moćnu tehniku za povećanje otpornosti i smanjenje stresa te za otvaranje sasvim novim mogućnostima koje inače, zbog pomenutih «filtera» nismo mogli vidjeti/primijetiti/uočiti.

PROČITAJTE JOŠ

PRIJAVITE SE ZA NEWSLETTER

PREDNOSTI NEWSLETTERA

  • saznajte prvi o novitetima iz vaše branše
  • iskoristite posebne ponude i pogodnosti koje pružaju naši partneri