Psihologija mirisa – aromakologija

Jelica Popić, dr. med.,

ravnateljica Učilišta Lovran medical wellness akademije
Osjetilo mirisa, više nego ijedno drugo osjetilo, povezano je s našim sjećanjima i osjećajima. Samo jedan dašak mirisa može nam promijeniti negativne emocije u pozitivne, promijeniti sumorna u ugodna raspoloženja ili nas prenijeti na posve drugo mjesto i u drugo vrijeme

Vjerujem da je za mnoge aromakologija prilično novo i nepoznato područje kroz koje mogu stjecati osobnu i poslovnu dobrobit, i to baš u svijetu wellnessa, ljepote i zdravlja.
Aromakologija je grana aromaterapije koja se usredotočuje na psihološke prednosti mirisa eteričnih ulja. U aromakologiji se koriste mirisi eteričnih ulja, a proučava se psihička reakcija i reakcija živčanog sustava.

Znanost o aromakologiji rođena je u Japanu početkom 20. stoljeća kao disciplina koja se fokusira na proučavanje kako mirisi ili arome utječu na psihu, emocije, raspoloženja i ponašanja. U svijet prirodnih mirisa mene je uvela Slobodanka Poštić, čija fasciniranost aromaterapijom traje već više od dva i pol desetljeća i ne popušta.
Ona me je uvjerila da budućnost pripada aromakologiji, osjetu njuha, prirodnim parfemima i mirisima prirode.

Nije svejedno i nije slučajno koji miris birate

Osjetilo mirisa, više nego ijedno drugo osjetilo, povezano je s našim sjećanjima i osjećajima. Samo jedan dašak mirisa može nam promijeniti negativne emocije u pozitivne, promijeniti sumorna raspoloženja u ugodna ili nas prenijeti na posve drugo mjesto i u drugo vrijeme. Zašto je tomu tako?

Mirisi se pohranjuju u mozak prema našim sjećanjima i iskustvima. Podsjećaju nas na određeni trenutak, osjećaj, osobu, vrijeme, posebnu atmosferu. Oni mogu biti dobri ili loši, ovisno o osobnom iskustvu svakoga od nas. Znanstvenici kažu da je to zato jer miris izravno stimulira limbički sustav. Limbički sustav ima temeljnu ulogu u našem opstanku, njegovo funkcioniranje nije podložno našoj volji i njegov odgovor može biti vrlo intenzivan u odnosu na podražaje koji ga aktiviraju.

Kada miris dospije u limbički sustav, aktivira se osjećaj ugode ili neugode koji se formira iz najintimnijih, najskrivenijih sjećanja – takozvane “olfaktorne memorije“. Funkcioniranje olfaktorne memorije je toliko moćno da neki mirisi ili mirisne uspomene lako aktiviraju sjećanja, emocije i ponašanja povezana s pozitivnim iskustvima, a neki mirisi nam smetaju jer nas podsjećaju na neugodna iskustva.

Zapravo, mirisne uspomene nikad ne nestaju, a njihova snaga ovisi o važnosti koju je imala situacija u kojoj je miris percipiran. Zato nije svejedno i slučajno koji miris birate – uz koji miris se osjećate dobro, a uz koji osjećate nelagodu. Najstarija su mirisna sjećanja, dublja i od samih emocija koje bude.

Prirodni parfemi i aroma-psihoterapija

Pod sve snažnijim pritiskom aromakologije, znanosti koja proučava terapijsku ulogu prirodnih mirisa, ali i potrošača koji žele znati što unose u svoj organizam i što nanose na svoju kožu, ubrzano se mijenja i stanje na tržištu parfema.

Većina najčešće nuđenih modernih parfema su više ili manje atraktivno pakirane mješavine jeftinih mirisnih kemijskih spojeva popraćene multimilijunskim reklamnim kampanjama. U tim bočicama se prirodni mirisni materijali mogu naći samo u tragovima, i to uglavnom u onima višeg cjenovnog razreda.

Prirodnim parfemima globalno slijedi svijetla budućnost, oni su danas sve prisutnija druga mogućnost na svjetskom parfemskom pejzažu. Prepoznavanje i razumijevanje prirodnih mirisa s kojima je naša vrsta u kontaktu tijekom čitavog procesa evolucije utisnuti su u naše gene, smješteni u naslijeđenu olfaktornu memoriju. Nos je vrstan dijagnostičar i ako nam osjet njuha dobro funkcionira, spokojno se možemo prepustiti njegovom izboru.

Zato vjerujem Slobodanki Poštić kada tvrdi da samo prirodni mirisi imaju terapijska svojstva kada ih odabere nos osobe koja će ih koristiti. Terapijski prirodni parfem je sukreacija iskusnog aromaterapeuta specijaliziranog u području aromakologije i pojedinca, tj. njegovog nosa. Takve prirodne parfeme ona izrađuje na radionicama prirodne parfumeristike i objašnjava kakvu ulogu u psihologiji, zdravlju, kvaliteti života, ali i u marketingu usluga igraju mirisi eteričnih ulja i zašto se toliko razlikuju od sintetskih mirisa.

PROČITAJTE JOŠ

PRIJAVITE SE ZA NEWSLETTER

PREDNOSTI NEWSLETTERA

  • saznajte prvi o novitetima iz vaše branše
  • iskoristite posebne ponude i pogodnosti koje pružaju naši partneri